Sabtu, 30 Mei 2009

MASALAH PENDUDUK RUMAH PANJANG PJS1 AKAN BERAKHIR



Penantian 29 keluarga rumah panjang di PJS1, Petaling Jaya akan berakhir.

Mereka telah menunggu hampir 7 tujuh tahun untuk rumah kos rendah mereka tetapi ia tidak dapat dibina kerana terdapat perintah mahkamah menghalang pembinaannya.

Ianya diambil oleh penduduk setempat yang membantah pembinaan pangsapuri tersebut.

Selain dari itu, rumah panjang itu juga terletak di atas tapak sekolah yang perlu dimulakan pembinaannya dengan segera.

Beberapa siri perbincangan telah diadakan yang melibatkan Exco Perumahan, Pengurusan Bandar & Setinggan, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan pemaju untuk mencari satu penyelesaian.

Akhirnya pemaju telah bersetuju untuk membina pangsapuri tersebut di tapak yang lain. Oleh yang demikian, penduduk rumah panjang itu akan mendapatkan kepastian bila rumah mereka akan siap.

Maka penduduk akan mendapat rumah mereka dan sekolah akan dapat bina.

Walau bagaimanapun, mereka terpaksa berpindah buat sementara waktu ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Lembah Subang 1 sehingga rumah mereka siap dibina.

Tetapi mereka akan dibayar saguhati untuk kos perpindahan. MBPJ juga akan menyediakan pengangkutan bagi anak-anak mereka untuk berulang-alik ke sekolah. Kerja-kerja membaik pulih PPR itu juga akan dijalankan.

Sebelum ini, MBPJ telah cuba mendapatkan rumah-rumah di sekitar kawasan rumah panjang itu tetapi kadarnya terlalu mahal.

Kerajaan Negeri berharap penduduk akan menerima tawaran ini agar pembinaan sekolah ini dapat dimulakan dengan segera demi kepentingan rakyat.

Iskandar Abdul Samad
Exco/Pengerusi Tetap
Perumahan, Pengurusan Bangunan & Setinggan
30 Mei 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan